Ontwikkelingen in het financieel kader

Financiële koers van de beleidsontwikkelingen

Ontwikkelingen een KANSRIJK Arnhem met dekking

2025

2026

2027

2028

I/S

Bedragen x € 1.000

Natuurcentrum (Molenplaats): Uitbreiding subsidie Arnhem

-105

-105

-105

-105

S

Natuurcentrum (Molenplaats): Incidentele subsidie

-50

I

Dekking uit parken/bossen en project Poort naar de Veluwe

155

105

105

105

I

Financiële ontwikkelingen Perspectiefnota

0

0

0

0

Totaal aanvullend op Perspectiefnota

0

0

0

0

Er zijn aanvullend op de Perspectiefnota geen financiële ontwikkelingen met dekking uit bestaande budgetten of reserves.

Ontwikkelingen een KANSRIJK Arnhem tlv Algemene middelen

2025

2026

2027

2028

I/S

Bedragen x € 1.000

Integraal Huisvestingsplan Onderwijs

-1.130

-2.260

-3.390

-4.520

S

Bewegingsonderwijs

-150

-150

-150

-150

S

Uitvoering leerplicht

-92

-92

-92

-92

S

actualisatie BUIG NvB 2024 en verder

-3.957

-4.188

-4.346

-4.530

S

Actualisatie WSW

-3.312

-2.898

-4.344

-3.031

S

Studietoeslag

-800

-1.100

-1.400

-1.100

S

Re-integratiebudget

1.022

1.081

1.031

910

S

Gelrepas

-325

-325

-325

-325

S

Bijzondere bijstand

-300

-300

-300

-300

S

Beschermingsbewind

-100

-100

-100

-100

S

Vroegsignalering Schuldhulpverlening

-230

-230

I

Volume-ontwikkeling kosten jeugdzorg / prognose

-10.889

-10.889

-10.889

-10.889

S

Tarievenonderzoek ambulant jeugdzorg

-3.963

-3.963

-3.963

-3.963

S

Tarieven inkoop Verblijf jeugdzorg

-4.879

-4.879

-4.879

-4.879

S

Tarieven inkoop essentiele functies jeugdzorg

-524

-524

-524

-524

S

Landelijk tarief jeugdbescherming vanaf 2024

-1.152

-1.152

-1.152

-1.152

S

Dekking tekort zorg uit zorgbegroting

419

2.827

2.827

2.827

S

Dekking tekort zorg uit de BR Wmo en Jeugdzorg

2.408

I

Tarievenonderzoek ambulant Wmo

-4.306

-4.306

-4.306

-4.306

S

Dekking tarievenonderzoek ambulant uit voordelen binnen Wmo

4.306

4.306

4.306

4.306

S

Aanpak wachtlijsten huishoudelijke ondersteuning

-253

-253

-253

-253

S

Doelgroepenvervoer

500

I

Preventieve jeugdbescherming

-135

-135

I

Veilig thuis

-80

-80

-80

-80

S

VGGM - bijdrage versterking JGZ / AGZ

-358

-872

-872

-872

S

VGGM - Beter Bedrijfsvoeren

-500

-750

-900

-900

S

VGGM Harmoniseren afspraken huisvesting brandweer

-39

I

Financiële ontwikkelingen Perspectiefnota

-28.819

-31.231

-34.100

-33.923

Minder inzet op breedtekunst (presentatie en festival)

90

90

90

90

S

Debatfunctie opnemen in reguliere programmaring

50

50

50

50

S

Rekensystematiek BUIG Arnhems Beeld toepassen

3.580

3.762

3.942

4.359

S

Inzet ESF middelen Actieve Inclusie Vervolg

997

I

Structurele middelen bijverdienbeloning Participatiewet

100

100

S

Verlaging middelen communicatie Armoede en Schulden

25

25

25

25

S

Versoberen Week van het geld

20

20

20

20

S

Andere invulling Collectieve Aanvullende Zorgverzekering

0

250

500

500

S

Meer groepsgewijs begeleiden Wmo

700

1.400

1.400

1.400

S

Meer groepsgerichte begeleiding jeugd

300

300

300

S

Analyse casussen groter dan € 100.000

840

840

840

840

S

Inzet controle 315-route

250

500

500

500

S

Stoppen PMT als losse interventie

200

200

200

200

S

Beëindigen subsidie OZO verbindzorg

22

22

22

22

S

Vrijval middelen vrijwillige terminale zorg

5

5

5

5

S

Vrijval middelen ondersteuning Ouderenbonden

5

5

5

5

S

Vrijval middelen woontussenvoorzieningen Ouderen

4

4

4

4

S

Gedeeltelijke vrijval bestemmingsreserve Beschermd en Weerbaar

2.000

I

Inzet Rijkssubsidie MDT

0

1.500

1.500

I

Voordeel Brede Spuk

150

150

I

Seniorenbeweging via Brede Spuk

200

200

I

Besparingen Perspectiefnota

8.141

10.320

9.503

8.420

Vervallen besparingsoptie Rijkssubsidie MDT

-1.500

-1.500

I

Vrijvallende kapitaallasten OHV beschikbaar houden voor OHV

0

0

0

-203

S

Actualisatie SW

-133

-126

-91

-46

S

2% besparingsraming VGGM

156

156

156

156

S

VGGM - bijdrage versterking AGZ

0

-78

-78

-78

S

VGGM - bijdrage versterking JGZ

0

-51

-51

-51

S

SPUK Sport financieel nadeel overhead

-719

0

0

0

I

Voldoende beschikbare AED's in elke wijk (24M94)

-20

-20

-20

-20

S

Aanpak voor vitale en leefbare wijkwinkelcentra (24A44)

-75

-75

-75

I

Totaal aanvullend op Perspectiefnota

-791

-1.694

-1.659

-242

Vervallen besparingsoptie Rijkssubsidie MDT
In de Perspectiefnota is de inzet van de Rijkssubsidie MDT opgenomen bij de besparingsopties. Doordat het nieuwe kabinet deze subsidie heeft beëindigd, vervalt deze besparingsoptie.

Vrijvallende kapitaallasten onderwijshuisvesting beschikbaar houden voor onderwijshuisvesting
In principe komen de jaarlijks vrijvallende kapitaallasten ten gunste van de algemene middelen, behalve voor onderwijshuisvesting. Voor onderwijshuisvesting valt in 2028 € 203.000 vrij. Deze worden weer toegevoegd aan het budget voor onderwijshuisvesting en zijn daarmee beschikbaar voor toekomstige investeringen conform reeds vastgesteld Integraal Huisvestingsplan Onderwijshuisvesting.

Actualisatie SW
In de meicirculaire zijn extra middelen beschikbaar gesteld voor participatie ter vergoeding van de loon- en prijsstijgingen. Aanvullend hierop betalen gemeenten een eigen bijdrage van gemiddeld 10% op de SW loonkosten. Hier is reeds in de Perspectiefnota rekening mee gehouden.
Arnhem ontvangt als centrumgemeente via het gemeentefonds ook de vergoeding voor de medewerkers SW die bij Scalabor werken, maar buiten onze arbeidsmarktregio wonen (de zogenoemde buitengemeenten). Het gaat om ongeveer 50 mensen, die meestal al bij Scalobor werkten en op enig moment buiten de arbeidsmarktregiogrenzen zijn gaan wonen bijvoorbeeld in Montferland of Renkum. Toen de MGR in 2019 formeel werkgever werd van de SW is afgesproken dat de gemeenten binnen de arbeidsmarktregio ook de gemeentelijke bijdrage (aanvullend op de Rijksmiddelen) voor de buitengemeenten bekostigen en omgekeerd. De hogere vergoeding SW leidt daarom tot een terugbetaling aan de regiogemeenten ter compensatie van de eigen bijdrage voor de buitengemeenten.

2% besparingsraming VGGM
Het Dagelijks Bestuur werkt besparingsvoorstellen uit voor een besparing van 2% voor VGGM. Vooruitlopend op deze voorstellen wordt de gemeentelijke bijdrage vanaf het begrotingsjaar 2025 met 2% lager geraamd. Voor Arnhem heeft deze indicatieve besparing een voordelig effect van € 406.000 op de begroting van 2025 en verder voor de beleidsvelden Veiligheid en Gezondheidszorg gezamenlijk. Hiervan is al € 250.000 verwerkt in de Perspectiefnota, waardoor een aanvullend voordeel van € 156.000 in de begroting opgenomen kan worden.

VGGM - bijdrage versterking AGZ/JGZ
In de loop van het eerste kwartaal 2024 heeft VGGM de ontwerpbegroting 2025 met bijbehorende kaderbrief gedeeld. Hierop is de jaarschijf 2025 geactualiseerd in de Perspectiefnota. De meerjarige raming is opgenomen in de kaderbrief en maakt geen onderdeel uit van de ontwerpbegroting van VGGM.
De extra bijdrage in de Perspectiefnota voor de onderwerpen rond de versterking Algemene Gezondheidszorg (AGZ) en Jeugdgezondheidszorg (JGZ) lieten destijds een ander beeld zien dan nu in de kaderbrief 2025 is verwerkt door VGGM. Voor AGZ betekent dit een extra structurele bijdrage van € 78.000 per 2026 en voor de JGZ gaat het om € 51.000 structureel eveneens met ingang van 2026.

SPUK Sport financieel nadeel overhead
Medio april is de nieuwe SPUK-regeling Sport 2024-2025 gepubliceerd. Een belangrijke wijziging in deze regeling ten opzichte van de eerdere regeling (2019-2023) is dat gemeenten het btw-nadeel op de overheadkosten van de gemeente niet meer kunnen meenemen in de subsidieregeling, terwijl dat voorheen wel kon. Dit levert een nadeel voor de algemene middelen van € 700.000 in 2025. Het ministerie van VWS onderzoekt samen met belanghebbenden hoe gemeenten vanaf 2026 gecompenseerd kunnen worden voor het btw-verlies op sportuitgaven. Daarom wordt het nadeel vooralsnog incidenteel in de begroting opgenomen.

Voldoende beschikbare AED's in elke wijk (24M94)
Bij de behandeling van de Perspectiefnota is motie 24M94 'Voldoende beschikbare AED's in elke wijk' aangenomen. De aanschaf van de AED's in 2024 wordt binnen de reguliere programmabegroting bekostigd. Voor de onderhoudskosten wordt een structureel budget van € 20.000 begroot.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2024 08:50:53 met de export van 11/19/2024 08:33:13