Lasten
De begrote lasten bedragen in 2025 € 33,7 miljoen. Dit is opgebouwd uit de volgende onderwerpen:
- Beheer wegen, € 18,1 miljoen;
- Parkeren, € 8,7 miljoen;
- Mobiliteit en openbaar vervoer, € 6,9 miljoen.
De totale lasten blijven in 2025 met een stijging van € 0,2 miljoen nagenoeg gelijk aan 2024. Dit saldobedrag is samengesteld uit met name de volgende ontwikkelingen:
- De kapitaallasten stijgen met € 2,6 miljoen;
- De loon- en prijsontwikkeling bedraagt € 0,8 miljoen;
- In 2024 was er € 1,5 miljoen aan incidentele middelen voor het programma Buiten Gewoon Beter die in 2025 wegvallen.
- De onderhoudskosten voor vastgoed dalen met € 0,6 miljoen;
- Op de parkeerexploitatie dalen de kosten met € 0,5 miljoen;
- Ten opzichte van 2024 dalen de energielasten met € 0,5 miljoen
- In de Perspectiefnota 2024 is een besparing op wegenonderhoud opgenomen van € 0,1 miljoen in 2025. Deze loopt op tot € 0,5 miljoen in 2028;
Baten
De baten in 2025 zijn in totaal begroot op € 13,1 miljoen. Dit is opgebouwd uit de volgende onderwerpen:
- Parkeren (met name opbrengsten parkeerexploitatie), € 11,7 miljoen;
- Beheer wegen (met name de provinciale bijdragen aan het beheer van het trolleynetwerk), € 1,4 miljoen.
De totale begrote baten zijn in 2025 € 3,0 miljoen hoger dan in 2024. Dit wordt met name veroorzaakt door extra parkeeropbrengsten als gevolg van verhoging van de parkeertarieven, versnelde uitbreiding van het parkeerareaal en extra inzet van de scanauto.
Toevoegingen aan reserves
De totale toevoeging aan de reserves in 2025 is begroot op € 17,5 miljoen. Dit is opgebouwd uit:
- BR Bereikbaarheidsfonds € 16,6 miljoen;
- BR Vastgoed € 0,4 miljoen voor het onderhoud parkeergarages van parkeergarages en € 0,5 miljoen voor onderhoud van overig vastgoed.
Onttrekkingen aan reserves
De totale onttrekking aan de reserves in 2025 is begroot op € 16,0 miljoen. Dit is opgebouwd uit:
- BR Bereikbaarheid € 15,2 miljoen;
- BR Vastgoed € 0,5 miljoen;
- BR Kapitaallasten € 0,2 miljoen;
- BR Groot onderhoud openbare ruimte € 0,1 miljoen.