Paragrafen

Lokale heffingen

In de gemeentewet (artikel 229b, lid 1) is opgenomen dat de tarieven die worden geheven voor de retributies maximaal kostendekkend mogen zijn. Dit betekent dat de opbrengsten niet hoger mogen zijn dan de kosten. Zo wordt voorkomen dat de gemeente 'winst' maakt op deze heffingen en met de ontvangen specifieke belastingen ook andere gemeenteactiviteiten financiert. Het gaat bij de kostendekkendheid om geraamde bedragen, omdat op het moment van het vaststellen van de tarieven alleen nog de verwachtingen bekend zijn.

Hieronder wordt inzicht gegeven in de berekening van de kostendekkendheid van de rioolheffing, afvalstoffenheffing, leges en rechten.

Kosten van overhead
Kosten worden zoveel mogelijk direct toegerekend aan de betreffende activiteit, maar dat gaat niet altijd. Bijvoorbeeld bij de kosten van huisvesting, (algemene) communicatie en bestuursondersteuning. Dit zijn overheadkosten; alle kosten die samenhangen met de sturing en ondersteuning van de medewerkers in het primaire proces. Deze definitie van overheadkosten is vastgelegd in het BBV. Welke kosten de gemeenten als overheadkosten moeten zien, is dus in regelgeving vastgelegd. Gemeenten zijn wel vrij in de keuze van de methodiek voor toerekening van overheadkosten aan de lokale heffingen. Bij de gemeente Arnhem rekenen we de kosten van overhead aan de heffingen toe met behulp van een opslag op de ingezette uren.

Afvalstoffenheffing

De afvalstoffenheffing is een bestemmingsheffing. De opbrengsten uit afvalstoffenheffing mogen alleen ingezet worden voor kosten van inzameling en verwerking van huishoudelijk afval.

We verhogen het percentage kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing stapsgewijs naar 95 procent in 2026. Voor 2025 is het percentage kostendekkendheid 94 procent.

Berekening kostendekkenheid Afvalstoffenheffing

Bedragen x € 1.000

Kosten Taakveld(en),incl. (omslag) rente

24.330

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

-1.682

Toe te rekenen kosten:

Overhead

763

BTW

3.899

Opbrengst heffingen

25.686

Rioolheffing

De rioolheffing is een bestemmingsheffing. De opbrengsten uit rioolheffing mogen alleen ingezet worden voor de kosten voor de gemeentelijke watertaken voor afval-, hemel- en grondwater.

De rioolheffing is met 97 procent (vrijwel) kostendekkend.
Bij de rioolheffing hanteren we twee verschillende heffingen: een voor eigenaren en een voor gebruikers. Van de totale kosten van bijna € 17,5 miljoen rekenen we, in lijn met de opbrengstverhoudingen van de verschillende heffingen, 52 procent toe aan de eigenarenheffing en 48 procent aan de gebruikersheffing.

Berekening kostendekkenheid Rioolheffing

Bedragen x € 1.000

Kosten Taakveld(en),incl. (omslag) rente

16.078

Inkomsten taakveld(en), excl. heffingen

0

Toe te rekenen kosten:

Overhead

768

BTW

1.778

Opbrengst heffingen

18.623

Leges

In onderstaande tabel is de kostendekkendheid van de leges en rechten voor 2025 opgenomen.

Legesverordening

Lasten 2025

Baten 2025

Kosten-

dekkendheid

Bedragen x € 1.000

Algemene dienstverlening

Publieke dienstverlening en burgerlijke stand

6.845

3.156

46%

Parkeren

83

60

72%

Subtotaal Algemene dienstverlening

6.928

3.216

46%

Dienstverlening in het kader van de omgevingswet

Omgevingswet (voorheen: Wabo)

5.481

3.854

70%

Subtotaal Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning

5.481

3.854

70%

Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Horeca

514

127

25%

Evenementen en markten

704

146

21%

Algemene plaatselijke verordening

189

63

33%

Overige APV

289

159

55%

Verordening kabels en leidingen en telecommunicatie

366

326

89%

Overige leges dienstverlening Europese dienstenrichtlijn

144

105

73%

Subtotaal Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

2.206

926

42%

Deze pagina is gebouwd op 10/22/2024 14:08:04 met de export van 10/08/2024 14:50:32