Samenhangende aanpak gezonde en veilige leefomgeving

Uitvoeren activiteiten geluidshinder

Uitvoeren activiteiten geluidshinder

Geluidshinder wordt steeds meer via een programmatische aanpak onder controle gehouden. Het Actieplan Omgevingslawaai 2021-2023 voor bestaande woningen en wegen is daar een belangrijke stap in. Door bij het onderhoud van de gemeentelijke hoofdwegen stil asfalt toe te passen, worden de hinder van en gezondheidsklachten door omgevingslawaai langs gemeentelijke wegen verminderd. De aanpak van nieuwe situaties bestaat uit het voorkomen van nieuwe geluidgehinderden. Op basis van nieuwe geluidsbelastingkaarten (2022) wordt er een actieplan omgevingslawaai voor de periode 2024-2028 opgesteld. Door het beheersen van het omgevingslawaai dragen we bij aan een gezonde fysieke leefomgeving.

Het bestaande beleidsplan Geluid heeft tot doel geluidsnormen voor nieuwe situaties af te stemmen op de aard en de functie van een gebied. Hierdoor kan beter rekening gehouden worden met ontwikkelingen en verwachting van de gebruikers van een gebied. In het centrum en dichtbij goed openbaar vervoer wil de gemeente Arnhem veel functies mogelijk maken. Als gebieden intensiever gebruikt worden neemt de kans op geluidhinder ook toe. Andere gebieden zoals de parken worden juist gewaardeerd om hun relatieve rust. Deze uitgangspunten hebben geleid tot een gebiedsgerichte invulling van geluidskwaliteiten binnen Arnhem. Naarmate de geluidbelasting hoger is neemt het belang van een zorgvuldige invulling van de totale leefomgevingskwaliteit toe.
Door de komst van de Omgevingswet zijn de geluidsnormen anders toebedeeld aan verschillende standaardwaarden en grenswaarden. Om het geluidbeleid onder de Omgevingswet voort te kunnen zetten is een afstemming op de nieuwe regels noodzakelijk.

In 2024 zal het onder de Wet geluidhinder vastgestelde gebiedsgerichte geluidbeleid van zo veel mogelijk beleidsneutraal worden voortgezet onder de Omgevingswet, Om beleidsneutraal te kunnen overgaan zal de extra geluidruimte bij gemeentelijke wegen onder de Omgevingswet niet worden overgenomen. De buitenruimte wordt steeds belangrijker. Bij nieuwe ontwikkelingen maakt de buitenruimte al deel uit van de akoestische beoordeling van het plan. Voor bestaande situaties is er nog geen wet- en regelgeving voor de buitenruimte. In 2024 en verder zal aandacht gegeven worden aan de invulling van stiltegebieden in de stad. Dit kan integraal worden opgepakt met bijvoorbeeld thema's als hittestress en groene zones. Het voornemen om snelheidsovertredingen te verminderen zal integraal opgepakt moeten worden met de afdelingen mobiliteit en verkeer. Het duurzame mobiliteitsplan bepaalt ook het tempo van deze actie.

Deze pagina is gebouwd op 10/22/2024 14:08:04 met de export van 10/08/2024 14:50:32