BVO De Connectie | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Arnhem | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Programma | S00 Bestuur, dienstverlening en financiën | |||
Doel verbonden partij | De Connectie is een gemeenschappelijke regeling met de gemeenten Rheden en Renkum op het gebied van bedrijfsvoering. | |||
Deelnemers in samenwerking | Gemeente Arnhem, gemeente Renkum en gemeente Rheden | |||
Bestuurlijk belang | Wethouder Maurits van de Geijn is lid van het bestuur. | |||
Financieel belang | Het Arnhems aandeel in De Connectie bedraagt 72%. | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2024 € | 1.850.000 | ||
Per 31-12-2024 € | ||||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2024 € | 35.328.000 | ||
Per 31-12-2024 € | ||||
Financieel resultaat | Begroot voor 2025 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2025 € | 37.800.000 | ||
Ontwikkelingen | Om meer grip te krijgen op de samenwerking, toekomstvisie en het financieel perspectief heeft het bestuur van de Connectie in 2021 een bestuursopdracht vastgesteld. De bestuursopdracht ziet toe op heroriëntatie van de samenwerkingsvorm en de financiële huishouding. De governance wordt hiermee versterkt. De bestuursopdracht wordt gemonitord door de gemeente. Voor de gemeente Arnhem heeft dit ertoe geleid dat er een kwaliteitsslag wordt gemaakt ten aanzien van de governance en de rol van de (coördinerend) demandmanager wordt aangescherpt. Daarnaast wordt onderzocht hoe het (collectief) opdrachtgeverschap beter gepositioneerd en ingevuld kan worden. Dit resulteert uiteindelijk in betere aansturing en eenduidigheid ten aanzien van het opdrachtgeverschap naar de Connectie. De ontwikkeling naar outputfinanciering en -bekostiging draagt bij aan het inzicht in, en het sturen op afnamevolumes door gemeenten en hiermee op het kostenniveau van de bedrijfsvoering. Met het oog op toekomstige ontwikkelingen, zoals die op het gebied van wet- en regelgeving ten aanzien van de informatievoorziening, informatieveiligheid en privacy, wordt onderzocht hoe de samenwerking in de toekomst nog beter kan aansluiten bij de behoeften op het gebied van bedrijfsvoering. | |||
Risico profiel | Middel | |||
Beheersstrategie | De beheersing is vooral gericht op het actief verbinden van de gemeentelijke belangen met de belangen van een goede bedrijfsvoeringsorganisatie. Op verschillende niveaus en vanuit verschillende perspectieven wordt er actief samengewerkt. Het bestuur, het OGO (opdrachtgeversoverleg) en de demandorganisatie zijn hierin belangrijke gremia waarin sturing en beheersing nadrukkelijk terugkomen. Het controllersoverleg vervult hierin een belangrijke adviesrol ten aanzien van de P&C-producten van de Connectie. Er wordt in de begroting van De Connectie een aantal risico's beschreven die significant zijn in financiële termen, maar ook voor de dienstverlening. De Connectie onderschrijft de principes van het risico gestuurd werken. Dit houdt in dat risico's gekoppeld worden aan de doelstellingen en dat maatregelen worden genomen om de risico’s te beheersen. In de afgelopen jaren heeft De Connectie belangrijke stappen gezet ten aanzien van de invulling van het risicomanagement. Zo heeft er een uitgebreide risico-inventarisatie plaatsgevonden, zowel vanuit het perspectief van de organisatiedoelstellingen als vanuit het perspectief van business continuïteit. Waar nodig zijn aanvullende beheersmaatregelen genomen. De komende jaren gaat De Connectie verder met het door ontwikkelen van het risicomanagement door te investeren in het risicobewustzijn binnen de organisatie en het cyclisch en systematisch borgen van het risicomanagement. Gelet op het feit dat de Connectie een beleidsarme MJPB heeft gepresenteerd waarin ontwikkelingen en (gemeentelijke) ambities zoals bijvoorbeeld de harmonisatie van applicatielandschap niet zijn verwerkt, vraagt dit in de toekomst mogelijk om aanvullende investeringen. |
ENDVBEND
Economic Board regio Arnhem-Nijmegen | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Nijmegen | |||
Rechtsvorm | Stichting | |||
Programma | S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie | |||
Doel verbonden partij | Het versterken van de samenwerking tussen ondernemers, kennisinstellingen en overheden op de groeisectoren health, energy en food en de cross-overs daartussen, om daarmee de economische slagkracht van de regio Arnhem-Nijmegen verder te ontwikkelen en regionale groeikansen te benutten met alle voor dat doel dienstige middelen. | |||
Deelnemers in samenwerking | The Economic Board wordt gevormd door achttien leden vanuit de kennisinstellingen, het bedrijfsleven en de overheden. | |||
Bestuurlijk belang | Burgemeester Ahmed Marcouch (voorzitter) en de wethouder Economische Zaken hebben zitting in de board. | |||
Financieel belang | De gemeente Arnhem heeft geen rechtstreekse financiële relatie met The Economic Board. Van onze bijdrage aan de regio wordt 1 euro per inwoner via een subsidie door de Groene Metropoolregio doorgegeven aan The Economic Board. | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2024 € | |||
Per 31-12-2024 € | 40.615 | |||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2024 € | |||
Per 31-12-2024 € | 175.139 | |||
Financieel resultaat | Begroot voor 2025 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2025 € | 175.357 | ||
Ontwikkelingen | The Economic Board richt zich op de samenwerking tussen overheden, kennisinstellingen en bedrijfsleven op het gebied van economische ontwikkeling, innovatie en werkgelegenheid in de regio. The Economic Board is aanjager en versterker van de economische groei in de regio Arnhem-Nijmegen rondom de thema’s Energy, Health, Hightech met cross-over Food, Slimme Duurzaamheid en Arbeidsmarkt. The Economic Board stimuleert innovaties in deze sectoren en de cross-overs daartussen. Dat doet ze onder meer door te communiceren over het bijzonder potentieel en ontwikkelingen in de regio, mogelijke partners aan elkaar te verbinden en bedrijvigheid en innovaties te stimuleren en aan te jagen. The Economic Board representeert een diverse en grote achterban, die zich uitstrekt over een aanzienlijk gebied (ca 800.000 inwoners) met een actief en betrokken MKB, alles zich afspelend binnen de 18 gemeenten in de regio Arnhem-Nijmegen. The Economic Board richt zich onder de noemer Lifeport specifiek op de clusters energy, health en food. Vanuit de propositie dat de regio Arnhem-Nijmegen juist met innovaties op deze thema’s een bijdrage kan leveren aan grote maatschappelijke opgaven, bijvoorbeeld maatschappelijke opgaven, bijvoorbeeld rond energie en klimaat. Samen met de Groene Metropoolregio en kennisinstellingen in de regio werkt The Economic Board daarnaast via een gezamenlijke regionale arbeidsmarktagenda aan een betere aansluiting van vraag en aanbod op de arbeidsmarkt. | |||
Risico profiel | Middel | |||
Beheersstrategie | Niet van toepassing. |
ENDVBEND
Euregio Rijn-Waal | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Kleve (D) | |||
Rechtsvorm | Openbaar lichaam naar Duits recht | |||
Programma | S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S03 Economie | |||
Doel verbonden partij | De Euregio Rijn-Waal is een Nederlands-Duits openbaar lichaam waarbij ca 55 gemeenten en regionale overheden en Kamer van Koophandels uit de grensregio zijn aangesloten. De bevordering van de integratie van Europa en het slechten van nationale grenzen zijn centrale doelen van deze samenwerking. De Euregio Rijn-Waal zet in op verbetering en intensiveren van grensoverschrijdende samenwerking op het gebied van economie en maatschappij. In het werkgebied van de Euregio bestaan veel mogelijkheden voor een sterke economische en maatschappelijke ontwikkeling. De Euregio Rijn-Waal brengt partners bij elkaar om gezamenlijke initiatieven te starten en zo gebruik te maken van synergie-effecten. De Euregio verzorgt het programmamanagement voor het EU-programma INTERREG Duitsland-Nederland. De Euregio is geen verbonden partij in de zin van de Wet gemeenschappelijke regelingen. De Euregio is een openbaar lichaam gebaseerd op het Verdrag van Anholt. In overeenstemming met artikel 3 lid 3 van dit verdrag is voor de Euregio het Duitse recht van toepassing. Dit betekent dat voor de Euregio niet dezelfde plichten gelden ten aanzien van bijvoorbeeld de verzending van de begroting aan deelnemende gemeenten. In de statuten van de Euregio is vastgelegd dat de begroting een maand voor het begin van het nieuwe begrotingsjaar een begroting wordt opgeleverd. | |||
Deelnemers in samenwerking | 55 leden, te weten 30 Nederlandse en 20 Duitse gemeenten, 3 regionale instanties en 2 Kamers van Koophandel | |||
Bestuurlijk belang | In de Euregioraad zitten namens de gemeente Arnhem wethouder Maurits van de Geijn en de raadsleden Alwin van Engelenburg, Joris Brandts en Yildirim Usta. | |||
Financieel belang | Beperkt. De leden betalen een (inwoneraantal gerelateerde) contributie. | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2024 € | 1.734.760 | ||
Per 31-12-2024 € | ||||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2024 € | 2.799.801 | ||
Per 31-12-2024 € | ||||
Financieel resultaat | Begroot voor 2025 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2025 € | 28.000 | ||
Ontwikkelingen | De Euregio geeft uitvoering aan de door de Euregioraad vastgestelde Strategische Agenda 2025+. Daarin zijn vier grensuitdagingen geformuleerd: economie en klimaat, arbeidsmarkt en opleiding, leefbaarheid alsmede Euregionale identiteit. Medio 2022 is het Europees Interreg-programma VI 2021-2027 van start gegaan. Daarvoor verzorgt de Euregio het regionale programmamanagement. Binnen de Groene Metropoolregio worden initiatieven voor Euregionale samenwerking onderzocht, o.a. in het kader van de Regio Deal Groene Groei. Arnhem neemt binnen de Euregio samen met Düsseldorf, Duisburg, Moers, Ede, Apeldoorn en Nijmegen deel aan het zogenaamde 100.000plus-netwerk. | |||
Risico profiel | Laag | |||
Beheersstrategie |
ENDVBEND
GR Groene Metropoolregio Arnhem-Nijmegen | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Elst | |||
Rechtsvorm | Gemeenschappelijke regeling | |||
Programma | S00 Bestuur, dienstverlening en financiën; S02 Bereikbaarheid; S03 Economie; S10 Klimaat en energie; S12 Wonen en leefomgeving | |||
Doel verbonden partij | De ambitie van de Groene Metropoolregio is gericht op de welvaart van de inwoners in de regio. De Groene Metropoolregio werkt aan maatschappelijke opgaven op het gebied van werken, wonen, duurzaamheid, bereikbaarheid en leefbaarheid. De regio staat voor kwalitatieve groei en dus voor balans tussen groei en leefbaarheid. De ambitie is om de omvangrijke groeiopgave (huisvesting, werk en bereikbaarheid) te faciliteren en de groene leefomgeving en ontspannen leefkwaliteit in de regio te behouden en te versterken. De regio wil zich sterker profileren naar het rijk en Europa als groene, circulaire metropoolregio. De regionale agenda is hierop gericht. | |||
Deelnemers in samenwerking | Arnhem, Berg en Dal, Beuningen, Doesburg, Druten, Duiven, Heumen, Lingewaard, Montferland, Mook en Middelaar, Nijmegen, Overbetuwe, Renkum, Rheden, Rozendaal, Westervoort, Wijchen en Zevenaar. | |||
Bestuurlijk belang | Burgemeester Ahmed Marcouch is lid van het Algemeen Bestuur van de Groene Metropoolregio met wethouder Nermina Kundić als zijn plaatsvervanger. Wethouder Nermina Kundić is voorzitter van het bestuurlijk team Verbonden regio. Maurits van de Geijn, Marco van der Wel en Cathelijne Bouwkamp nemen deel aan de bestuurlijke teams voor respectievelijk de opgaven Productieve regio, Ontspannen regio en Groene Groeiregio. | |||
Financieel belang | De gemeente Arnhem draagt naar rato van inwonertal bij aan de uitvoering van de gemeenschappelijke regeling. Dit betreft de basiskosten. Daar komen jaarlijks de middelen bij voor de uitvoering van de regionale agenda. Het bedrag van € 1.392.193 dat is opgenomen als gerealiseerde bijdrage Arnhem is opgebouwd uit € 422.043 voor de basiskosten, €163.964 voor de bijdrage Economic Board en € 806.186 voor kosten uitvoering regionale agenda. | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2024 € | 380.937 | ||
Per 31-12-2024 € | ||||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2024 € | 5.298.904 | ||
Per 31-12-2024 € | ||||
Financieel resultaat | Begroot voor 2025 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2025 € | 1.510.537 | ||
Ontwikkelingen | In de Groene Metropoolregio staan de gemeenten gezamenlijk voor de uitdaging om de groei van wonen, werken en mobiliteit zo te realiseren dat deze in goede balans met levendige stedelijkheid en ontspannen leefkwaliteit zijn. Dat wordt groene groei genoemd. Om dit te bereiken werken de gemeenten aan vijf opgaven:
Om verschillende redenen is regionale samenwerking bij deze opgaven van belang. De opgaven overstijgen de gemeentegrenzen en vragen om slim omgaan met de schaarse ruimte. Door samen op te trekken kunnen efficiency- en kostenvoordelen behaald worden. Een regionale aanpak geeft ook meer slagkracht richting diverse ministeries, de provincie en Europa. | |||
Risico profiel | Middel | |||
Beheersstrategie |
ENDVBEND
NV Bank Nederlandse Gemeenten | ||||
---|---|---|---|---|
Vestigingsplaats | Den Haag | |||
Rechtsvorm | Naamloze Vennootschap | |||
Programma | S00 Bestuur, dienstverlening en financiën | |||
Doel verbonden partij | De BNG is de 'bankier ten dienste van overheden', waaronder voor gemeenten. | |||
Deelnemers in samenwerking | De gemeente heeft minder dan 1% van de aandelen. De andere aandeelhouders zijn de Staat der Nederlanden (50%), provincies en gemeenten. | |||
Bestuurlijk belang | De concerntreasurer is gemachtigde voor de aandeelhoudersvergadering. | |||
Financieel belang | De gemeente Arnhem heeft 496.470 aandelen van de BNG in bezit (bijna 1%) en is daarmee een van de grootste gemeentelijke aandeelhouders van de BNG | |||
Eigen vermogen | Per 01-01-2024 € | 4.721.000 | ||
Per 31-12-2024 € | ||||
Vreemd vermogen | Per 01-01-2024 € | 110.819 | ||
Per 31-12-2024 € | ||||
Financieel resultaat | Begroot voor 2025 € | |||
Bijdrage Arnhem | Begroot voor 2025 € | |||
Ontwikkelingen | ||||
Risico profiel | Laag | |||
Beheersstrategie |
ENDVBEND