Paragrafen

Risicomanagement en weerstandsvermogen

In dit deel van de paragraaf is het totaalbeeld opgenomen van de benodigde en beschikbare weerstandscapaciteit en de daarmee samenhangende weerstandsfactor:

  • de gemeentelijke risico's die gevolgen kunnen hebben voor de financiële positie zijn opnieuw beoordeeld, waar nodig aangepast en aangevuld. Op basis van het nieuwe risicoprofiel is met behulp van statistische berekeningen bepaald wat de omvang van de benodigde weerstandscapaciteit is;
  • de omvang van de reserves, waarvan is afgesproken dat deze de beschikbare weerstandscapaciteit vormen, is bepaald;
  • door de beschikbare weerstandscapaciteit (reserves als buffer) te delen door de benodigde weerstandscapaciteit (risico's) wordt de weerstandsfactor berekend.  

Het volgende plaatje illustreert dit:

Hoe hoger de weerstandsfactor is, des te beter de gemeente in staat is om risico's die zich voordoen op te kunnen vangen. Daalt de weerstandsfactor beneden de 1,0 dan zijn de financiële buffers lager dan het benodigde weerstandsvermogen en kan de gemeente in de financiële problemen komen als de risico's zich daadwerkelijk voordoen. De afspraken over de hoogte van de weerstandsfactor liggen vast in de financiële verordening (artikel 12): "Voor de financiële positie geldt dat de weerstandsfactor niet lager mag zijn dan 1,0 en 1,4 het uitgangspunt is. Indien de weerstandsfactor lager is dan 1,0 is aanzuivering van de algemene reserve vereist. Indien de factor hoger is dan 1,4 dan kunnen reserves worden aangewend voor (nieuw) beleid".

Binnen de gemeente Arnhem kijken we niet alleen naar de weerstandsfactor, maar doen dit in onderlinge samenhang met andere financiële kengetallen. Wanneer er sprake zou zijn van een weerstandsfactor boven de 1,4 en deze ruimte zou worden ingezet voor nieuw beleid heeft dit namelijk ook een ander effect: het eigen vermogen van de gemeente vermindert en de solvabiliteit verslechtert.  

Het totaalbeeld ziet er als volgt uit:

Benodigd versus beschikbare weerstandscapaciteit

Begroting 2024

JV 2023

Prognose 2024

Begroting 2025


2026


2027


2028

90%

90%

90%

90%

90%

90%

90%

Bedragen x € 1.000

Benodigde weerstandscapaciteit

1. Gemeentebrede risico's

30.630

33.027

35.343

35.343

35.343

35.343

35.343

2. Risico's grondexploitatie

40.074

34.861

38.361

38.361

38.361

38.361

38.361

Totaal

70.704

67.888

73.704

73.704

73.704

73.704

73.704

Beschikbare weerstandscapaciteit

1. Algemene reserve

53.140

78.271

68.094

70.388

63.957

68.620

69.064

2. Weerstandscapaciteit Grondbedrijf

17.109

16.347

17.109

16.347

16.347

16.347

16.347

3. Onvoorzien en strikt onvermijdbaar

1.039

707

1.039

1.039

1.039

1.039

1.039

Totaal

71.288

95.325

86.242

87.774

81.343

86.006

86.450

Ruimte t.o.v. weerstandsfactor 1,0

584

27.438

12.538

14.070

7.639

12.302

12.746

Ruimte t.o.v. weerstandsfactor 1,4

-27.698

283

-16.943

-15.412

-21.842

-17.180

-16.736

Voor 2025 komt de weerstandsfactor uit op 1,2. De toelichting op de verschillende onderdelen die de weerstandsfactor bepalen, is opgenomen in de volgende onderdelen van deze paragraaf.

Deze pagina is gebouwd op 10/22/2024 14:08:04 met de export van 10/08/2024 14:50:32