Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Actuele beleidskaders

  • Nota vastgoed uitvoeringsbeleid;
  • Voor alle panden in permanent beheer zijn er 40-jarige onderhoudsplannen die jaarlijks worden geactualiseerd en opgenomen in de meerjarenprogrammabegroting.

Ambitie

Nota vastgoed uitvoeringsbeleid
Er wordt gewerkt aan de herijking van de Nota vastgoed uitvoeringsbeleid. Het beschrijft het instrumentarium voor het vastgoedbeheer en de vastgoedrealisatie en vormt de basis voor vastgoedsturing.
Een onderdeel van deze nota vormt het meerjarenperspectief, het instrument voor het college om sturing te geven aan het gemeentelijk vastgoed. Het geeft op een transparante manier zicht op kansen en risico’s voor het vastgoed. Daarmee toont het zowel het college als de ambtelijke organisatie een blik op de middellange termijn van 4 jaar (bestuur cyclus).
Een jaarplanning is het laatste onderdeel van de nota. Deze zal jaarlijks worden gemaakt en de tactische keuzes voor het voorliggende jaar verklaren.

De herijkte wordt naar verwachting in 2025 afgerond.

Onderhoud
Het onderhoudsniveau van het Arnhemse vastgoed is, behalve voor tijdelijk vastgoed in stedelijke ontwikkelingsprojecten, een NEN2767-conditie score 3, maar, afwijkingen van conditiescore 3 zijn mogelijk al naar gelang de functie (monumenten, beeldbepalende objecten). Voor de doelmatige inzet van middelen wordt per pand een onderhoudsniveau gedefinieerd. Periodiek laat het Vastgoedbedrijf elk object inspecteren om de functionaliteit en de onderhoudsstatus van het object te actualiseren. Zo wordt management van de te verwachten onderhoudsplanning en -kosten geregeld. Bij nieuwe of nieuw verkregen objecten voert het Vastgoedbedrijf een nulmeting uit conform de NEN2767-2 om de staat in beeld te krijgen.

Bij toepassing van de conditiemeting worden naast de gebreken ook organisatie-specifieke risico’s van gebreken in kaart gebracht. Op deze wijze worden mogelijke gevolgen van het eventueel niet oplossen van het gebrek benoemd. De conditiescore en de risico’s samen vormen de basis voor de gewenste onderhoudsniveaus.  
Het is meestal niet nodig alle gebreken op korte termijn aan te pakken. Afhankelijk van het gewenste onderhoudsniveau en de beschikbare budgetten zijn deze effecten in meer of mindere mate acceptabel

Verduurzaming
Het gemeentelijk vastgoed wordt fasegewijs verduurzaamd volgens twee uitgangspunten:

  • “Werk met werk maken”; Maatregelen die binnen 5 jaar zijn terug te verdienen plus zonnepanelen plus LED wordt zoveel mogelijk bij alle panden van de gemeente in de komende jaren doorgevoerd, waarbij zoveel mogelijk aansluiting wordt gezocht bij het MJOP onderhoud en in overleg met gebruikers. Hiervoor gebruiken de maatregelen volgens de CFP methodiek;
  • “Projectmatige aanpak”; Begin 2023 is het “pilot project verduurzamen Gemeentewerf – nul op de meter” opgeleverd. Tevens is op basis van vooraf bepaalde criteria een inventarisatie gemaakt van het complete Gemeentelijk Vastgoed. In 2023 is een shortlist van ca 25 panden tot stand gekomen met daarin opgenomen mogelijke duurzaamheidsaspecten. De eerste aanbesteding heeft al plaatsgevonden en uitvoeringsopdrachten zijn gegund. Na de zomer van 2023 zijn diverse onderzoeken/uitwerkingen uitgevoerd. In 2024 zijn we van start gegaan met uitvoering. Naar verwachting zullen een aantal projecten in het kader van de Duurzaamheid in 2024 zijn uitgevoerd echter zal de grootste bulk in 2025 en 2026 worden uitgevoerd.

Inclusie: Toegankelijkheid vastgoed
De Arnhemse Standaard Toegankelijkheid beschrijft de manier waarop toegankelijkheid in het ontwikkelproces verankerd wordt. In de gebouwen van de gemeente Arnhem moet iedereen kunnen doen wat hij/zij volgens de bestemming komt doen. Uitgangspunt is dat iedereen alle ruimtes en routes in een gebouw kan gebruiken. Bij de start van het bouwproces wordt met toekomstige gebruikersgroepen besproken welke ruimtes niet voor iedereen toegankelijk hoeven te zijn. Ook wordt besloten of er ruimtes zijn waar specifieke gebruikersgroepen gebruik van moeten kunnen maken, en voor welke aantallen. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen bezoekers en medewerkers, en tussen gebruikersgroepen (zoals mensen met een auditieve beperking, een visuele beperking, verstandelijke of loopbeperking en mensen die gebruik maken van een rolstoel of scootmobiel).

Inmiddels zijn 60 gebouwen beoordeeld op hun integrale toegankelijkheid. Op basis van de inventarisaties en samenwerking met APCG wordt een afweging gemaakt welke maatregelen worden doorgevoerd en welke onevenredig hoge kosten met zich mee brengen en (nog) niet doorgevoerd worden. In de begroting zijn middelen opgenomen om de te nemen maatregelen te realiseren.  

Leegstand
Naast strategische leegstand – schuif ruimte voor projecten met name in de onderwijsportefeuille - is er momenteel geen substantiële leegstand in de vastgoedportefeuille.

De vastgoedportefeuille
De gemeente heeft (in principe) geen vastgoed in bezit, tenzij dit noodzakelijk is voor het realiseren van maatschappelijke doelstellingen. Dit maakt dat het vastgoed gekoppeld is aan de verschillende programma’s en deelportefeuilles. Deze deelportefeuilles hebben elk hun eigen kenmerken en sturing.

Programma 

Deelportefeuille  

Vastgoedportefeuille 

Aantal gebouwen/ assets 

S00 Bestuur, dienstverlening en financiën 

Alg Huisvesting en facilitaire zaken 

Eigen Huisvesting 

18 

S01 Veiligheid 

Algemeen Brandbestrijding 

Eigen Huisvesting 

S02 Bereikbaarheid 

Mobiliteit en OR beheer vastgoed 

Mobiliteit 

42 

Garage parkeren 

Mobiliteit 

                  4

Fietsenstallingen 

Mobiliteit 

S03 Economie 

Exploitatie historische kelders 

Cultuur 

S04 Onderwijs 

Algemeen voor-vroeg-schools onderwijs 

Onderwijs 

Vastgoed primair onderwijs 

Onderwijs 

66 

Huisvesting voortgezet onderwijs 

Onderwijs 

15 

Huisvesting speciaal onderwijs 

Onderwijs 

14 

NA Algemeen 

Natuurcentrum 

22 

S05 Cultuur 

Algemeen Culturele activiteiten 

Cultuur 

11 

Alg Erfgoed, archeologie beeldkwaliteit

Niet te vervreemden Vastgoed 

40 

S06 Participatie en armoedebestrijding 

n.v.t. 

n.v.t. 

S07 Zorg 

n.v.t. 

n.v.t. 

S08 Welzijn en inclusie 

Ontmoeten en Verbinden 

Welzijn 

                15

Algemeen Onderst opgroeien en opvoed 

Welzijn 

Doorstroomvoorziening 

Welzijn 

Preventief Jeugdbeleid

Welzijn

                 1

Algemeen Asielzoekers en vluchtelingen 

Welzijn 

Opvang vluchtelingen Oekraïne 

Welzijn 

S09 Gezondheid en sport 

Algemeen Binnensport 

Sport 

129 

Vastgoed publ gezondheidszorg 

Welzijn 

S10 Klimaat, energie en milieu 

n.v.t. 

n.v.t. 

S11 Ruimtelijke ontwikkeling 

Milieubeheer vastgoed 

Openbare ruimte 

427 

Vastgoed reclame openbare ruimte 

Openbare ruimte 

19 

Tijdelijk beheer: Strategische posities, GREX projecten, Stedelijke projecten 

Tijdelijk Vastgoed 

79 

S12 Wonen en leefomgeving 

Vastgoed Stedelijk groen 

Openbare ruimte 

Algemeen oppervlaktewater 

Gemalen 

15 

Uitgangssituatie

Het gemeentelijk vastgoed voldoet aan het gewenste kwaliteitsniveau, met uitzondering van gebouwen die op korte termijn hun functie verliezen of gebouwen die op korte termijn gerenoveerd worden.

Planning

Lasten en baten voor beheer en onderhoud van het permanente vastgoed maken onderdeel uit van diverse programma’s in de gemeentebegroting. Voor het planmatig- en storingsonderhoud wordt door de periode 2025-2028 jaarlijks gemiddeld €5,0 miljoen uitgegeven.

Daarnaast wordt in diezelfde periode van 2025-2028 gemiddeld € 4,2 miljoen per jaar geïnvesteerd in vervangingsinvesteringen, toegankelijkheid en verduurzaming van het gemeentelijk vastgoed. Voor verduurzaming is dit jaarlijks (structureel) € 0,8 miljoen en nog eens € 3,0 (incidenteel) voor 2025 en € 2,4 miljoen (incidenteel) voor 2026. Voor toegankelijkheid is dit € 0,5 miljoen in de jaren 2025, 2026 en 2027.

De cijfers voor begroting 2025-2028 zijn in lijn met de begroting van vorig jaar.

Deze pagina is gebouwd op 10/22/2024 14:08:04 met de export van 10/08/2024 14:50:32