Beter openbaar vervoer in de stad, de regio en naar de Randstad en Duitsland

We lobbyen met betrekking tot het spoordossier en het lokale en regionale openbaar vervoer

We lobbyen met betrekking tot het spoordossier en het lokale en regionale openbaar vervoer

De spoordossiers rondom de spoorknoop en de corridor Utrecht-Arnhem-Duitse grens hebben vanuit het Rijk enige tijd stil gelegen. De dossiers zijn weer door het Rijk opgepakt. We gaan daarom in 2025 aan verschillende spooropgaven werken.

  • De MIRT verkenning Spoorknoop Arnhem Oost waarin we verkennen of er in Arnhem Oost een oplossing kan komen voor de gelijkvloerse spoorkruising die een goede inpassing heeft of zelfs bijdraagt aan het verminderen van de barrièrewerking.
  • Uitplaatsing spooremplacementen van ProRail en de NS ten behoeve van de gebiedsontwikkeling Spoorzone Arnhem Oost;
  • Goederenroutering in Oost-Nederland (onderzoek nut en noodzaak);
  • Een integrale gebiedsontwikkeling A12-corridor Utrecht-Arnhem-Duitse grens.

Daarnaast blijven we lobbyen voor een betere ICE verbinding en houden we contact met ProRail en de vervoerders over nieuwe internationale verbindingen via Arnhem en de grootschalige werkzaamheden die in Duitsland gepland zijn. De nieuwe OV-concessie van de regio's GMR en Foodvalley (2026-2036) zal door de provincie gegund gaan worden. Dat zal van grote invloed zijn op de dienstregeling van het openbaar vervoer in de komende jaren.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2024 08:50:53 met de export van 11/19/2024 08:33:13