Bedrijfsvoering

Reguliere bedrijfsvoering

Advisering
Juridische advisering vindt gemeentebreed en in aansluiting op alle programma’s plaats. Zoals in 2024 al het geval was, gaat er ook de komende periode bijzondere aandacht uit naar de thema’s energietransitie, wonen, openbaarheid van bestuur (zie daarover de openbaarheidsparagraaf in deze begroting) en bestaanszekerheid. Bij het Nationaal Programma Arnhem-Oost is de juridische inbreng ook geborgd. Op deze belangrijke terreinen die maatschappelijk sterk in beweging zijn, dragen juridisch adviseurs bij aan het zoeken naar nieuwe oplossingen – binnen de kaders van de rechtsstaat.

Juridische Zaken is betrokken bij inspanningen (vanuit LWAA) om het samenspel tussen ambtelijke organisatie en college te verbeteren en de ambtelijke advisering verder te professionaliseren. Dat doet Juridische Zaken door binnen de organisatie bij te dragen aan een verhoging van de kennis over de taken, rollen en verantwoordelijkheden binnen de gemeente en over de doorwerking van de uitgangspunten van de rechtsstaat in de dagelijkse praktijk. Sinds het begin van 2024 gebeurt dat ook in het onboarding-programma voor nieuwe medewerkers.

Juridische procedures
Juridische Zaken vertegenwoordigt het gemeentebestuur in bezwaar en in procedures bij de bestuursrechter. Daarbij heeft men oog voor de specifieke omstandigheden van het geval en de persoonlijke situatie van betrokkenen. Tegelijkertijd wordt het belang van uitvoerbaarheid van beleid en van rechtszekerheid meegewogen.

Er wordt doorlopend gewerkt aan een verbetering van de doorlooptermijnen in bezwaarprocedures. ‘Lessons learned’ uit bezwaar- en beroepsprocedures worden gedeeld met de vakafdelingen, om zo uiteindelijk bij te dragen aan het verbeteren van de dienstverlening aan inwoners en ondernemers en het verhogen van het gevoel van ervaren rechtvaardigheid bij betrokkenen.  

Juridische Control
Juridische control omvat de juridische kwaliteitszorg. Werkprocessen worden doorgelicht en onderzocht op mogelijkheden tot verbetering, zowel met het oog op de juridische kwaliteit als met het oog op een verbetering van de dienstverlening aan de inwoners.

Op het gebied van privacy en gegevensbescherming is het van belang dat bij Juridische Zaken onlangs een nieuwe functionaris voor gegevensbescherming (FG) is gestart, in een fulltime dienstverband. De capaciteit voor het interne toezicht op gegevensbescherming is daarmee aanzienlijk toegenomen. In de begroting 2024 is ten behoeve van de functie van functionaris gegevensbescherming incidenteel (2024 en 2025) budget beschikbaar gesteld. De functie van FG is verplicht en in 2025 wordt de structurele invulling bezien in relatie tot de beschikbare formatie. Een eventueel voorstel tot structurele financiering zal ter besluitvorming aan u worden voorgelegd in de Perspectiefnota 2026

Deze pagina is gebouwd op 10/22/2024 14:08:04 met de export van 10/08/2024 14:50:32