Communicatie draait om contact. Het is een onmisbaar instrument van de gemeente om onze inwoners en bedrijven te betrekken bij wat er in de gemeente gebeurt en wat dat voor hen betekent. Uitsluitend en eenzijdig boodschappen verkondigen is dan ook niet meer van deze tijd. Communicatie vraagt uit zichzelf om wederkerigheid en daarbij horen vaardigheden als luisteren en participeren. We willen goed zijn in contact en proberen dit op begrijpelijke, toegankelijke en inclusieve wijze vorm te geven.
In de communicatievisie die in 2023 is opgesteld, stellen we het als volgt: duidelijkheid, betrokkenheid, contact en participatie tussen de gemeente en de Arnhemmers staan centraal. We werken aan een stad waarin iedereen zich gehoord en gezien voelt en waarin het voor iedereen mogelijk is om mee te doen.
Naast communicatie gericht op de Arnhemse inwoners en bedrijven werken we als gemeente ook aan onze corporate communicatie. Dat bestaat onder meer uit onze interne communicatie en arbeidsmarktcommunicatie. Het doel daarvan is dat we zichtbaar zijn en laten zien dat de gemeente aantrekkelijk is, onder meer als werkgever en als samenwerkingspartner. Ook werken we samen met de Stichting Citymarketing Arnhem, waarbij we onder andere betrokken zijn bij de viering van 800 jaar Arnhem in 2033.
Ambities voor 2025
- In 2025 wordt de vernieuwde website arnhem.nl gelanceerd. Op basis van een in 2024 uitgevoerd onderzoek onder inwoners en ondernemers komt er een website die voldoet aan de moderne wensen en eisen van deze tijd.
- Onze sociale media-kanalen blijven we inzetten om Arnhemmers te informeren en te betrekken bij de ontwikkelingen die in onze stad spelen.
- Verder blijven we onverminderd doorgaan met het trainen en adviseren van onze collega’s om onze communicatie inclusiever te maken, bijvoorbeeld via trainingen om duidelijke en begrijpelijke brieven te schrijven.
- Daarnaast blijven we als altijd bestuurders en collega’s voorzien van communicatieadvies waarbij we oog hebben voor nieuwe trends en ontwikkelingen in het vakgebied
Bestuursondersteuning en Public Affairs
Onder bestuursondersteuning verstaan we de adviseurs van het college en directie, de assistentes van de wethouders en het kabinet. Met het opnieuw formuleren van de rol van Chef Kabinet hebben we in 2024 een start gemaakt met de doorontwikkeling van het kabinet.
In 2024 is een start gemaakt met het opbouwen van een team Public Affairs en het bepalen van de lobbyagenda.
Ambities voor 2025
- Doorontwikkeling van het kabinet waarbij nadruk ligt op de verschuivende taak van Chef Kabinet van coördinerend naar hiërarchisch leidinggevend en roldifferentiatie binnen de ondersteunende rollen.
- In januari 2025 zal er een herijking worden gedaan van de lobbyprioriteiten en wordt er een lobbyplan voor 2025 gemaakt.