Paragrafen

Bedrijfsvoering

Technologische ontwikkelingen
Informatietechnologie is niet meer weg te denken uit ons leven. De ontwikkelingen volgen elkaar in een rap tempo op. Bij alle ontwikkelingen moet de gemeente steeds weer de afweging maken in welke mate het de dienstverlening en/of bedrijfsvoering kan verrijken, welke risico’s aan de technologie verbonden zijn en hoe deze te mitigeren. Het toenemende gebruik van technologie vindt bij steeds meer functies en werkprocessen plaats en doet een beroep op de digitale vaardigheden van medewerkers.

De ontwikkelingen op het gebied van Artificial Intelligence (AI) zijn groot en daardoor is er verhoogde aandacht voor het (ethisch verstandig) gebruik ervan op de werkvloer en in de dienstverlening. Het ontwikkelen van beleid en kaders is een te zetten stap hierbij.

Technologie helpt ons ook in de interactie met anderen. De inzet van digital twin-technologie (waaronder GEO, 3D, VR en AR) geeft inzichten in doelen en opgaven binnen programma’s, ondersteunt het integraal programmeren en helpt bij het betrekken van inwoners bij veranderingen in de openbare ruimte. In co-creaties met samenwerkingspartners (onderwijsinstellingen, gemeenten, provincies en ondernemingen) verbeteren wij de inzet van nieuwe technologie in de dienstverlening. Met het publiceren van een algoritme- en sensorenregister geeft de gemeente openheid van zaken aan haar inwoners. Met het hanteren van voorwaarden aan de digitale toegankelijkheid en duurzaamheid van producten verbetert de gemeente de digitale inclusiviteit van haar dienstverlening en draagt zij bij aan de doelstellingen op het gebied van duurzaamheid.

Cybersecurity heeft eveneens de hoogste aandacht en dat zal in de komende jaren zo blijven. De gegevensbescherming van onze inwoners staat hoog op de agenda. Processen worden geanalyseerd en waar nodig bijgesteld of voorzien van maatregelen. Wij blijven alert op ontwikkelingen binnen dit gebied en wapenen ons tegen risico’s en bedreigingen met een passende security- en privacy-organisatie, technische toepassingen en bewustwording bij medewerkers.

Huisvesting
Diverse ontwikkelingen maken (her)oriëntatie op gemeentelijke huisvesting noodzakelijk. In de raadsbrief van 23 mei 2023 hebben we de uitgangspunten geformuleerd voor het op te stellen huisvestingsplan. 
We willen het stadhuis als kernlocatie gebruiken. We hebben eerder de wens uitgesproken om de medewerkers van de gemeentelijke organisatie te huisvesten in ons stadhuis of in directe omgeving van het stadhuis. Naast dat we hiermee investeren in ons eigendom, geeft het ook een plek om te werken in het centrum van de stad, waarbij we het gevoel versterken vóór de stad te werken.

We hebben een Programma van Eisen opgesteld, hier moet de OR nog mee instemmen. Daarnaast brengen we scenario's in kaart waarin duidelijk is op welke wijze het stadhuis verduurzaamd en uitgebreid kan worden, zodat we effectiever en efficiënter gebruik kunnen maken van ons stadhuis. In 2025 gaan we onderzoeken wat, naast het stadhuis, aan kantoorlocatie nodig is.

Het renoveren/aanpassen met respect voor het bestaande gemeentelijk en rijksmonument doen we duurzaam en circulair. Daarnaast hebben we ambities op meerdere thema’s waarbij CO2-reductie/energie, klimaatadaptatie, natuurinclusiviteit, mobiliteit en gezondheid belangrijke pijlers zijn.
Ook ontwikkelen we een visie op de nieuwe manier van werken voor Arnhem. Hierin maken we een vertaling van de organisatievisie en de werkwijzen binnen de gemeente naar een passend werkplekconcept.

Als onderdeel van het project huisvesting kijken we naar de wens voor gezamenlijke huisvesting in de wijken.  Deze wens van de cluster Werk & Inkomen, de teams Leefomgeving en de Stichting Sociale Wijkteams Arnhem om het wijkgericht werken verder te versterken, heeft invloed op de huisvestingsvraag in het project centrale huisvesting (stadhuis en stadskantoor). We hebben een eerste stap gezet door de regie op de huisvesting te centraliseren. Waar in het verleden diverse teams binnen de gemeente eigen huisvesting organiseerden, komt er nu een toetsingskader waar huisvesting aan moet voldoen. Dit gaan we vanuit een centraal punt in de organisatie monitoren. In deze begroting (2025) hebben we de huisvestingsbudgetten voor de wijklocaties gecentraliseerd.

Lekker werken aan de Ambities van Arnhem
Zoals beschreven in de begroting van 2024 werken we aan het organisatieprogramma ‘Lekker werken aan de ambities van Arnhem’. Dit is mede ontstaan naar aanleiding van het medewerkersonderzoek van 2022. Ook na twee jaar staat onze ambitie nog onverminderd hoog op de agenda. We streven naar een werkklimaat waarin de hele organisatie op een goede en prettige manier aan de ambities van de stad kan werken, in een werkomgeving die ervoor zorgt dat dat effectief en efficiënt kan. Een organisatie waarin medewerkers zich veilig voelen, waarin werkdruk beheersbaar is en waarin de juiste resultaten voor stad en bestuur worden geleverd. De uitkomsten van het medewerkersonderzoek van 2024 zullen mede van invloed zijn op de bijsturing van het huidige organisatieprogramma. De voortgang over het organisatieprogramma delen we jaarlijks met de Raad via de ‘Staat van de Organisatie’. Hierin blikken we terug op het afgelopen jaar en leggen we de basis voor de inspanningen voor het volgende jaar.  

Veilige publieke dienstverlening en veilig werken
De werkplekken voor gemeenteambtenaren zijn verspreid over diverse locaties in de stad en zijn niet beperkt tot alleen het stadhuis en het stadskantoor. Het is belangrijk dat voor iedereen die deze locaties betreedt (als medewerker of inwoner) zich hier veilig voelt. Er wordt momenteel gewerkt aan structurele inbedding om de gekozen uitgangspunten van veilige publieke dienstverlening en veilig werken in de praktijk verder vorm te geven.

Deze pagina is gebouwd op 11/19/2024 08:50:53 met de export van 11/19/2024 08:33:13